China - Reisverslag uit Nanning, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Nanning, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

China

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

29 December 2007 | China, Nanning

China blijft voor ons een groot, afwisselend en bijzonder land.
Zoals elke reis zijn de weersomstandigheden erg belangrijk om te kunnen genieten van de reis, maar hier in China is het weer niet zo stabiel als elders in Azie, waar je een regenseizoen en een droge tijd hebt. Hier kan het elke seizoen regenen. Gelukkig is de winter wel het meest droge (en koude) seizoen.
De chinezen zijn nog steeds het aardigste volk dat we in Azie hebben ontmoet. Ze zijn erg behulpzaam en in kleine winkeltjes waar je bijvoorbeeld eten en drinken haalt is het niet nodig om te onderhandelen. Daar betaal je wat de lokale mensen betalen. Ze zijn bijna altijd vrolijk en lachen een eind weg. Je ziet en hoort ze altijd lachen. Ze lijken erg oprecht en ondanks het harde werken lijken ze te genieten van het leven.
We hebben een Nederlandse student ontmoet die hier stage loopt in een fabriek in het westen van China dicht bij Hong kong. Hij vertelde ons dat zijn werkweek van maandag tot en met zaterdag van 7 uur 's ochtend tot 11 uur 's avonds loopt. De chinese werknemers krijgen hier voor maar 45 yuan per dag. Dat is 4,5 euro. Zij kunnen dus nooit naar bijvoorbeeld het park met de blauwe meren reizen, want de entree is al 240 yuan per persoon. En dan ook nog de reis er naartoe. Elke reis weer beseffen we hoe gelukkig we zijn dat we geboren zijn in Nederland en dat we dit allemaal kunnen doen.
Wel hebben we het idee dat hier in China minder extreme armoede heerst als in India. Daar zagen we veel mensen op straat leven met alleen een bed, en ook veel houten krotten van 3 bij 3 meter waar hele families leven. Hier hebben we dat nog niet aangetroffen. Misschien omdat we niet in de armste gedeeltes zijn geweest, of misschien omdat het er minder is.
Ook vinden we het hier over het algemeen een stuk schoner en minder stinken dan in India. Hier staan mensen hele dagen overal te vegen. Wat wel heel erg Aziatisch is: is dat je je rommel overal op de grond mag gooien. Een ander ruimt het wel weer op. Zo gooien mensen alles op de grond in de trein, in restaurants, op straat en in winkels. Een rare gewoonte. Soms ook erg vervelend want je kan je tas nergens veilig op de grond zetten. Bang dat er viezigheid of kwat onder ligt...

• 29 December 2007 - 08:14

Fion:

Krotjes waren er wel toen ik in China was. Maar we hadden op google earth al gezien dat die hele krottenwijk nu niet meer bestaat.

Waarschijnlijk onderdeel van de vernieuwingen in china.

Ik dacht toen jullie zo schreven, misschien krijg ik Robin toch zo gek...
    Tot de laatste paar zinnen hahahah

Fijne dagen nog in China.