Kerstverhaal - Reisverslag uit Kunming, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Kerstverhaal - Reisverslag uit Kunming, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Kerstverhaal

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

26 December 2007 | China, Kunming

Onze eerste kerstdag was weer eens erg bijzonder!
We wilden graag de kerst vieren in een stad als Kunming. We dachten dat daar meer mogelijkheden zouden zijn om een bijzondere kerst te hebben, aangezien de chinezen eigenlijk helemaal niet aan kerst doen (ze zijn tenslotte niet christelijk). We wilden graag iets anders doen dan dat we normaal met reizen ervaren. We besloten naar het theater te gaan. 's Ochtends kochten we kaartjes voor het theater. In eertse intstantie leek het niet druk te worden er was nog enorm veel keuze aan kaartjes. We wisten natuurlijk niet wat we konden verwachten. Het enige dat we uit de brochure begrepen was dat het zowel zang als dans zou hebben.
Voor het theater, dat om 20:18 (stipt) zou beginnen, wilden we uit eten. Nou gaan we hier drie keer per dag uit eten, dus we zochten iets speciaals. Dichtbij het theater was een sfeervol restaurantje dat een kerstmenu had. We waren eerst een beetje bang dat het eten te lang zou duren, omdat het kerstmenu uit 11 gerechten zou bestaan. En we dachten dat we dat niet zouden halen voordat het theater zou beginnen. De ober garandeerde ons dat het wel zou lukken, bovendien was er geen a la carte mogelijk op eerste kerstdag. Het menu was geheel in het chinees dus we hadden echt geen idee wat we te eten zouden krijgen. De obers spraken ook alleen chinees, dus zij konden ons ook niet helpen. Later begrepen we dat we ook nog keuze mogelijkheden hadden gehad, maar dat begrepen we niet dus de ober is zo vrij geweest om zelf maar te kiezen. Zoals alles in China is ook een kerstdiner echt een andere ervaring. We kregen alle gangen tegelijkertijd! Dat hield in dat we een fruitsalade, een peppersteak, een pizza hawai, sushi, rolletjes ham met meloen, gerookt vlees met een zoete saus, twee soorten soep en een fles wijn tegelijkertijd op onze tafel hadden staan. Gelukkig kwam het dessert wel aan het eind: eerst een stuk taart en op het moment dat we weg wilden gaan kregen we ineens nog ijs! Het grappige is dat het een westers menu was op chinese wijze, want alle gerechten moesten met z'n tweeen worden gedeeld. Het was niet ieder een pizza of een perpersteak. Nee, er was van alles een in het midden op tafel. We dachten de eerste paar minuten dat het zo gedaan werd om dat wij haast hadden, maar gaandeweg de maaltijd zagen we het ook gebeuren bij andere tafels. We waren keurig op tijd klaar... De hele kerstmaaltijd hadden we in een uur naar binnen gewerkt. Toch nog langzamer dan de meeste chinese gasten!
Daarna op naar het theater: We kwamen binnen in een zaal met allemaal tafeltjes waaraan stoelen stonden. We hadden redelijk dure kaartjes gekocht en zaten recht voor het podium. Op de tafels lagen klaphandjes klaar. Er werd meteen van alles door het personeel in het chinees gevraagd. Natuurlijk wisten we weer van niks, maar gelukkig weten ze vaak iemand er bij te halen die dan een paar woorden engels spreekt. We kregen thee, popcorn en een schaal met mooi gesneden watermeloen. En later nog snoepjes. Allemaal in de prijs inbegrepen.
Om 20:18 (rare tijd) begon de show dan echt. Het was een waargebeurd verhaal over een Amerikaanse gevechtspiloot die in WO II met zijn vliegtuig gecrasht was en werd gered door de chinese minderheden in Yunnan. De hele show werd er gedansd en gezongen, was er acrobatiek, goocheltrucs, mensen die in een aquarium zwommen, lichteffecten, vuurwerk, een tijger, een paard en een groep duiven. Het was echt super gaaf en bijzonder. Ook omdat het chinese publiek er bij betrokken werd. Ellie heeft nog door de zaal de chinese polonaise gedaan! De sfeer was echt supertof. Na twee uur hadden we het gevoel ons geen minuut verveeld te hebben. Dit was echt een hele andere kerst dan dat we normaal gewend zijn. Het was voor chinese begrippen wel een dure kerst, maar voor nederlandse begrippen was het echt een cheapy. We waren voor 2 personen eten, drinken en theater 70 euro kwijt.

• 26 December 2007 - 12:56

Tanja Van Rij:

Klinkt heel leuk en ook erg lekker zo een chinees kerstdiner!!! Hier hebben we ook een speciale kerst gehad. Speciaal voor de kinderen: Het lekkerste kinderkerst menu. Ofwel tomatensoep, pannenkoeken en ijs met slagroom. Wel na elkaar ;-)

Lieve (kerst) groetjes,
    Tanja

• 26 December 2007 - 23:17

Fion:

hahahaha doe maar duur jullie !

Nogmaals fijne dagen

• 27 December 2007 - 08:17

Rub & Jess:

We hebben jullie gemist aan de Kersttafel )-:

• 27 December 2007 - 20:42

Ine Tichelaar:

Wat een totaal andere wereld. Geweldig om van te horen.
    Hier alles hetzelfde: 9 weken achterstand !!!! Maar de sfeer is goed. Ha Ha.
    Hartelijke groet.