Sneeuw, sneeuw, sneeuw - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Sneeuw, sneeuw, sneeuw - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Sneeuw, sneeuw, sneeuw

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

21 Februari 2008 | Japan, Tokio

We zijn nu enkele dagen in Niseko, een groot skigebied op het eiland Hokkaido in het noorden van Japan. Het staat bekend om zijn grote hoeveelheden poedersneeuw: gemiddeld 15 meter per seizoen! En het lijkt erop alsof dat allemaal deze week valt. We hebben de laatste 5 dagen elke dag verse sneeuw gehad. Elke morgen lag er weer opnieuw 30 cm nieuwe sneeuw en de rest van de dag al skieend kwam er nog eens 30-50 cm bij. Het weer schiet hier ook elke 10 minuten van het ene uiterste naar het andere uiterste: van blauwe lucht en zon tot geen zicht door de sneeuw en mist.
Het is tot nu toe echt heel anders dan we gewend zijn: Het weer is anders, de hellingen zijn anders en het eten is (uiteraard) anders dan in Oostenrijk of Italie. Het is echt een uitdaging om hier de hellingen af te skieen. De pistes worden ook niet zo goed aangegeven en door het slechte zicht eindigen we soms op plekken die nogal lastig zijn om te skieen. Er zijn stukken waar je niet mag komen omdat het grote diepen geulen zijn en dat is gelukkig wel goed afgezet met touwen, maar voor de rest mag je overal skieen. De hele berg is de piste. Je gaat hier echt door het bos, langs afgronden en je weet van tevoren niet zo goed of het groen (makkelijk), rood of zwart is. Soms best wel lastig en zoals ik al eerder schreef best een uitdaging.
We slapen in een jeugdherberg, die meer lijkt op een oostenrijkse berghut dan iets japans. Het is erg gezellig met een open haard en houten banken en veel hout in het interieur. De eigenaar kookt elke avond voor iedereen en dat is zeker geen jeugdherbergvoedsel, maar een 6-gangenmaaltijd van 3-sterrenkwaliteit. Erg lekker dus na een dag skieen! De mensen die er verblijven zijn hoofdzakelijk Australiers die hier komen om te skieen of te boarden. Ze zijn enorm fanatiek. We dachten dat wij altijd vroeg opstonden en lange dagen maakten, maar hier worden we er uit geskied. Deze mensen staan om 8:30 al op de piste en komen pas om 18:00 uur weer terug. We kunnen elke avond "nachtskieen" en veel van onze medegasten doen dat dan ook. Wij daarentegen zijn pas om 9:00 op de piste en om 17:00 uur zijn we te moe om nog wat te doen. We merken dat het toch wel erg vermoeiend is. We hebben gelukkig nog 2 hele dagen om te genieten van dit gebied. Het is zeker anders dan we ooit in Europa hebben meegemaakt. We hebben hier vaak tot onze knieen in de sneeuw gezeten en als je iets buiten de paden gaat zit je al gauw tot je heup in de sneeuw.
Het enige nadeel hier is dat je zelden een hele dag een blauwe lucht hebt. Meestal is het wisselvallig en koud. We hebben aan de overkant van het gebied een hele mooie vulkaan, maar wij hebben die nog niet kunnen zien vanwege de laaghangende bewolking. We hopen nog een kans te krijgen om daar een mooie foto van te maken.
Elke avond brengt de hostel-eigenaar de gasten naar een van de "onsen" (een natuurlijk warm bad) bij ons in de buurt. We zijn natuurlijk ook een keer geweest en vonden het een geweldige ervaring. We zaten buiten in de sneeuw, het sneeuwde op dat moment, het zag er wonderschoon uit met bomen vol met sneeuw, de maan die door de bomen scheen en ondertussen de sneeuw die zachtjes op je huid dwarrelde. Erg lekker om na een lange dag op de piste je spieren te ontspannen...

• 21 Februari 2008 - 07:28

Tanja:

Hele leuke foto's! Ik hou helemaal niet van wintersport, maar zo een pak sneeuw lijkt mij een hele belevenis.

Groetjes, Tanja
    p.s Heerlijk om op deze manier ook een beetje weg te zijn :-)

• 21 Februari 2008 - 08:20

Rub & Jess:

We komen eraan!! Heerlijk al dat verse sneeuw!! Dat is wel wat anders dan Schoppenau (-:

• 21 Februari 2008 - 09:32

Fion:

Dylan is jaloers !!!

Hij wil ook een winter met sneeuw!

Het ziet er prachtig uit. Mij klinken vooral die "onsen" als heerlijk ;-)

Veel skie-plezier ik zag net op internet dat de sneeuw blijft komen.

• 21 Februari 2008 - 17:27

Arie Bos:

Hoi Ellie en Jeroen,
    ik geniet elke keer weer van jullie berichten en foto's. Hierna hoeven jullie nooit meer op reis, als je dit allemaal nog in je bol op een rijtje wilt krijgen. Wat een ongelofelijke afwisseling. Hier in Nederland is er een soort boycot van de Olympische Spelen in de maak, omdat de leden van de Falung Gong, die in China allemaal gevangen zitten, als onvrijwillige orgaandonoren zouden worden gebruikt en opgeofferd. Hebben jullie daar iets van gehoord in China? Of in Japan (die houden niet zo van chinezen)?
    Wanneer komen jullie weer terug, trouwens?
    hartelijke groet, Arie

• 23 Februari 2008 - 18:30

Quirine:

Wij hebben net een heerlijk weekje skieen in Zwitserland erop zitten, maar wat jullie doen lijkt me helemaal te gek! Volgende week is het Sebastiaans(aios) laatse week alweer in de praktijk en daarna begint Margot Smit. Ik ben benieuwd of deze beide aios net zo avontuurlijk zijn als jij Ellie als ze klaar zijn met de opleiding. Jullie verhalen zo lezende ga ik het ze zeker aanraden!!

• 24 Februari 2008 - 15:00

Miriam En Leander:

Hallo allebei,

De foto's maken het allemaal veel levendiger! hartstikke leuk zeker als ik jeroen tot boven zijn middel in de sneeuw zien staan. Zeg vraagje doen ze daar nou aan apres ski? Racletten op stokjes?

Liefs, miriam en leander