Tiger Leaping Gorge - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Tiger Leaping Gorge - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Tiger Leaping Gorge

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

04 December 2007 | China, Peking

We hebben na ons laatste verhaal weer erg veel gedaan.
We hebben de grootste buddha van de wereld bezocht. Nu elders (Afganistan) alle buddha's vernietigd zijn kan China claimen dat zij de grootste buddha van de wereld hebben. Hij is dan ook erg indrukwekkend; Hij is uitgehakt uit een berg en zit aan de rand van de rivier. Een monnik besloot deze buddha te bouwen om de woeste rivier onder contole te krijgen. Dat is ook gelukt. De Lonely Planet schrijft dat het is gekomen doordat de uitgehakte rotsen in de rivier zijn gevallen en zo de stroming heeft verminderd. De lokale bevolking is er natuurlijk van overtuigd dat het komt door de buddha zelf! Ik weet niet meer de exacte hoogte en dergelijke maar de oren zijn in ieder geval 7 meter lang en de voeten 8 meter. Als je onder aan de buddha staat dan ben je net zo groot als zijn teennagel. Je kan er omheen lopen via trappen. Wel een heel geklim.
Na de buddha moesten we een behoorlijke reis maken naar onze volgende bestemming. We hadden eerst een nachttrein van 12 uur en aansluitend een bus van 9 uur door de bergen. We waren allebei gebroken toen we uiteindelijk op onze bestemming, Lijang, aankwamen. Lijang is een plaatsje aan de rand van de bergen. Het wordt het Venetie van het oosten genoemd omdat door het dorpje allerlei watertjes lopen. Vroeger was dat om iedereen van water te kunnen voorzien, tegenwoordig om toeristen te lokken. Het is er wel erg mooi, maar ook erg toeristisch. Zowel chinese als westerse toeristen komen hier massaal. Het staat ook vaak op de reisplanning van georganiseerde reizen.
De oude stad met de watertjes hebben ook authentieke huisjes. Jammergenoeg zijn ze wel allemaal omgetoverd tot souvenirwinkeltjes... Voordeel: We hebben wel weer westers ontbijt!
Lijang was ook een uitvalsbasis voor de Tiger Leaping Gorge trek; een meerdaagse wandeltrektocht langs de rivier door de kloof. De Tiger leaping gorge wordt beschreven als diepste kloof van China en misschien wel van de wereld. De rivier wordt omringd door bergen van ongeveer 5500 meter. Ook dit was weer enorm mooi en indrukwekkend.
Het verhaal gaat dat er een jager achter een tijger aanging en dat de tijger op het smalste stuk van de gorge oversprong naar de andere kant. Vandaar dus deze naam.
We hebben drie dagen gewandeld door het gebied en hebben enorm genoten. Dit keer liepen we samen met een vrouw uit Israel en onderweg hebben we nog mensen uit Maleisie ontmoet. Dus 's avonds was het in de hotelletjes erg gezellig...

We willen trouwens iedereen nog even via deze weg bedanken voor alle leuke reacties op onze verhalen!