Laagseizoen - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Laagseizoen - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Laagseizoen

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

04 December 2007 | China, Peking

We kunnen duidelijk merken dat we in het laagseizoen reizen in China. We krijgen vaak enorme korting in hotels en in natuurparken. Zo moesten we 80 yuan betalen in het park met de blauwe meren waar het normaal 240 yuan is (nogal een verschil dus). Ook krijgen we vaak de hotelkamer voor de helft van de hoogseizoenprijs (Hotelkamers zijn zowieso onderhandelbaar. Erg grappig).
De keerzijde van het verhaal is dat er heel veel dingen gesloten zijn of nog maar half open. Ook zijn sommige dorpjes veranderd in spookdorpjes waar niks open en iedereen vertrokken is. Zo hebben we een museum bezocht waar de kaartverkoper eerst voor ons uit zijn hokje moest rennen om alle lichten aan te doen. We waren daar echt de enige. Het zou mooi zijn als we dat we dat zouden hebben in het Rijksmuseum in Amsterdam!

Wat ook heel 'grappig' is in China is dat ALLES geld kost. Als je een berg op wil klimmen moet je entree betalen voor de berg. Als je dan een ander pad wil nemen moet je ineens voor het pad ook weer geld betalen. Als je dan via een ander pad omhoog wil klimmen kost het je weer geld. Soms zijn het belachelijke bedragen. Voor een bord gebakken rijst betaal je hier 10 yuan en voor een brug van twee meter betaal je 5 yuan! We waren in de Tiger Leaping Gorge 145 yuan (14,5 Euro) kwijt, alleen maar om te lopen in het gebied. Van dat geld heb je drie ruime maaltijden. De Chinese toeristen moeten dit ook betalen, dus we worden niet eens gediscrimineerd als buitenlander. Het zijn slimme zakenmensen die Chinezen. Ze kunnen ons telkens blijven verbazen met hun vindingrijkheid.

• 06 December 2007 - 11:39

Theo Versteege:

Beste El & Jeroen
    Wat een prachtige reis toch. Over een jaar of twee wil ik graag jullie reis voor een deel copieren. Ik begrijp nu dat jullie daar nu natuurlijk ook geld voor gaan vragen. Wellicht dat wij jullie reisinformatie en waar we naartoe moeten voor de highlights kunnen afkopen met een etentje. Geniet ervan, groeten ok van Quirine, Marja & Sandra.