Meer details... - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Meer details... - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Meer details...

Door: ellie en jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

21 November 2007 | China, Chengdu

We merken uit sommige reacties dat jullie graag wat meer details willen weten en dat er meer foto's geplaatst moeten worden!

Dat laatste is vaak lastig: overal waar we tot nu toe internetten is er geen CD-lade waardoor we dus geen foto's kunnen plaatsen. Zodra het kan zetten we er natuurlijk weer wat meer foto's op.

Hier in China zijn er geen tijdzones dus overal zijn we 7 uur voor op de tijd in Nederland. Op dit moment zijn we in Chengdu. Hier is het ongeveer 10-14 graden en continue mistig. Chengdu is helaas altijd regenachtig of mistig...

Zoals we al hebben geschreven hebben we deze week een paardrijtocht door de bergen gemaakt. De eerste dag hebben we 6 uur op een paard gezeten. Je kan je voorstellen dat als je dat nog nooit hebt gedaan, een hele dag op een hobbelpaard flink je spieren in de war schopt. Met name de rugspieren hebben het flink moeten bezuren. Na de eerste dag konden we eigenlijk niet op of om meer.
De kwaliteit van onze slaapplek was ook niet echt bevordelijk. Een bed met zeer oude springveren en een heel dun matras. En bovendien was de temperatuur in de kamer rond het vriespunt, dus echt lekker slapen was er niet bij. De volgende dag moesten we weer voor 4 uur op ons paard kruipen. Je voelde direct weer je spieren verstarren. Gelukkig werd het overdag wel 17 graden in de zon dus werd het wat aangenamer en ging het wel al wat beter.
We hebben twee nachten geslapen in hetzelfde huis bij lokale mensen. Met name het toilet was een belevenis; we sliepen op de eerste verdieping waar ook het toilet is. De 'wc' bestaat uit een gat tussen twee planken. De uitwerpselen vallen gewoon een etage naar beneden en worden door de varkens en andere beesten opgegeten. Jammergenoeg heb je in een gezelschap altijd iemand die buikgriep heeft... (Zie je het al voor je?) Zonder dit zou het best wel te doen zijn. Omdat het er vrij koud is en de ontlasting een verdieping lager ligt ruikt het er eigenlijk niet heel vies, het is op zich best een hygienisch systeem. 's Nachts was het er pikdonker; als je dan naar het toilet ging moest je op de tast het gat vinden...
's Avonds zaten we met zijn allen rond het haardvuur in de gemeenschappelijke keuken/eetkamer. Een grote stoof verwarmde dan de kamer en tevens het eten. Het eten was meestal eenvoudig: aardappelen met noodles en groente, maar voor de primitieve omstandigheden goed te eten.
Overigens zal het leven voor de lokale bevolking behoorlijk zwaar zijn, zeker in deze winterse periode. Hun gezichten zijn getekend door de zon, de wind en de kou. Meestal hebben ze geen andere inkomsten dan wat schamele groenteteelt of hun yaks. Toch wel weer even heel wat anders dan ons comfortabele Nederland.

Wat ons ook is opgevallen hier in China zijn de breiende vrouwen. Altijd zijn ze aan het breien: tijdens het wachten op de bus, in de bus, lopend op staat, als ze ons helpen bij de kassa. Altijd. Erg grappig!

• 21 November 2007 - 09:02

To:

nu Ellie dat breien geeft je echt een thuis gevoel zeker.Je ziet je moeder heeft iets chinees dus altijd breien dat hoort zo.Moedig van jullie op een paard zitten zowieso al eng maar dan nog wel uren.Hier is Sinterklaas alleeen zo moedig.Hij is er weer hoor en ik moet ook weer aan het werk.Ik heb een echte Aladdin ontmoet,hij kan zweven.Hij geeft op dezelfde school les waar ik buikdans les geef.Spannend he.Het chineze eten is dus niet zo geweldig op het boerenland.Dus dik worden jullie niet.Nu wij wel van al het speculaas en ellie let op marsepein.....Ik mis wel jouw marsepein.Doei To

• 21 November 2007 - 09:12

Fion:

mooie foto hoor !

Daar mogen jullie er ook van mij meer van plaatsen.

• 22 November 2007 - 09:03

Jessica:

Geweldig! Wie had dat gedacht J&E op een paard??!! Zal ik alvast een paardrijweekend met de meiden plannen? Dan kunnen jullie uiteraard mee (-; hoe meer zielen hoe meer vreugd.

• 26 November 2007 - 08:30

Jess & Rub:

Wat doen wij hier in het saaie kikkerlandje, behalve veel pepernoten eten en in de file staan?? Kunnen we nog een ticket boeken voor 4 januari? Het is echt prachtig, dat hadden we niet verwacht!