Winters weer - Reisverslag uit Hangzhou, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Winters weer - Reisverslag uit Hangzhou, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Winters weer

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

26 Januari 2008 | China, Hangzhou

Vanaf dat we weer met z'n tweeen zijn, zijn we letterlijk van de herfst in de winter terecht gekomen.
We verbleven nog een paar dagen in Guilin in een jeugdherberg, waar het erg koud was, zowel in de kamer als het gehele hotel. Onze kamer werd niet warmer dan 7 graden.... Omdat we 's morgens wat wilden opwarmen gingen we op zoek naar een warme plek om te ontbijten. Het stadsdeel waar wij zaten was 's morgens echter uitgestorven, omdat het geen toeristenseizoen meer is. Alle restaurants die ontbijt serveerden waren gesloten en alleen een McDonalds was 24 uur open. Het was in de stad zeer ongezellig en we hadden het gevoel dat het nu niet de tijd was om hier toeristje te spelen. We besloten de volgende dag toch maar in ons koude hotel ons ontbijt te nuttigen. Helaas had de "chef" een paar dagen vrij gekregen en kon niemand anders in het hotel een ei bakken...Geen ontbijt in het hotel dus. Dan maar wat broodjes van de bakker.
Door het weer hadden we genoeg van Guilin en het karstgebergte. We zijn snel verder getrokken (gevlogen eigenlijk) naar Hangzhou in de hoop dat het hier droog en zonnig zou zijn. Hangzhou is een stad met het mooiste en beroemdste meer van China. Die moet je volgens iedereen gezien hebben. We beseften dat een meer in de zomer mooier is dan in de winter, dus we stelden ons er niet veel van voor. Bij aankomst regende het ook hier en was het niet veel beter dan in Guilin. Gelukkig was hier het hotel wel veel beter en leefde de stad, ook al was het winter. We hadden nu een mooie kamer met een kachel, tv met engelse films en een heerlijke badkamer. Dus zelfs al was het niet zo goed weer; hier zouden we het wel overleven! We hebben de eerste dag (in de regen) rond het meer gelopen. Rond het meer zijn allerlei parken met mooie doorkijkjes, bruggetjes en boogjes die zelfs in de winter wel laten zien hoe mooi het hier is. Zomers zal het er nog mooier zijn als alle bomen weer groen zijn, de bloemen bloeien en de heuvels zichtbaar zijn. Nu waren de heuvels ook grauwe silhouetten tegen een grijze achtergrond.
De volgende dag was het droog en redelijk winterweer. We hebben mooie wandeling gemaakt door de parken en de heuvels die beplant zijn met theeplantages. Ook hebben we een zijde- en een theemuseum bezocht (lekker even binnen). Beiden erg interessant.
Vandaag (zaterdag 26 januari) wilden we weer verder trekken naar Suzhou, een stad die beroemd is om z'n bijzondere tuinen. Eigenlijk waren we van plan die over te slaan (omdat een tuin nou niet heel mooi is in de winter), maar het is in de richting van Shanghai, dus we dachten er dan toch maar even langs te gaan. Maar in China gaat niets zoals je denkt dat het gaat!
We hadden gisteren al een kaartje gekocht voor de bus. En vanochtend zagen we al bij het weggaan uit het hotel dat het vandaag wel echt winters weer was. In plaats van regen was het nu toch echt gaan sneeuwen. Het was berekoud! Na eerst een halfuur in de kou en sneeuw op de halte te staan wachten kwam dan eindelijk de bus die we moesten hebben naar het station. Na nog eens een halfuur waren we bij het station. We moesten nog wel rennen naar het busstation om de bus te halen, maar we waren precies op tijd. De bus vertrok bijna direkt. De rit naar Suzhou duurt 3 uur, dus dat is inmiddels een "piece of cake" voor ons. De bus die ons daar naar toe zou brengen was ook echt super: mooie stoelen, veel beenruimte en een toilet aan boord. Het leek wel business-class in een vliegtuig. Na een uurtje werd er in het chinees door de chauffeur iets omgeroepen. Alle medepassagiers waren hevig aan het klagen en protesteren. Na 20 minuten kregen wij ook door wat er aan de hand was, want we waren ineens weer terug op het busstation van Hangzhou! We konden wat uitleg krijgen van een medepassagier die gebrekkig engels sprak: Het was noodweer en alle wegen waren afgesloten...! We werden geadviseerd om nog even te wachten of we toch nog zouden gaan. Maar na twee uur bleek toch dat we ons geld konden terugkrijgen, want de bus zou voorlopig niet rijden....
We hadden al gehoord dat het noodweer was in grote delen van China. Er waren veel vertragingen van vliegtuigen, treinen en bussen. We zeiden al tegen elkaar dat we mazzel hadden dat het niet was waar wij verbleven, maar helaas: toch wel! Nou hebben we nog nooit 'vastgezeten' op een reis, dus dit is weer een nieuwe ervaring. We hebben gelukkig nog alle tijd om naar Shanghai te komen (we vertrekken pas 5 februari naar Japan). Het kostte ons 6 uur om uiteindelijk weer in ons lekkere warme hotel te komen. We verheugden ons op een warme kamer en een bakje thee. Maar, ach, als er dingen tegen zitten, dan zitten er dingen tegen. Het hotel kampte met stroomstoring, dus ook nu weer een koud hotel zonder licht en warm water! Ze hopen dat er vanavond weer electriciteit is. Wij hopen het ook!
Morgen wagen we een nieuwe poging om naar Suzhou te komen...Het leuke van een lange reis is dat dit soort dingen gelukkig nooit een echt probleem is: we hebben toch tijd genoeg...

• 26 Januari 2008 - 19:11

Tiny Boelen:

Hallo Ellie weer bedankt voor deze informatie.Het lijkt me heel erg als je zo ineens in de kou belandt.maar ik denk dat julij daar wel tegen kunnen.morgen ,hoopik .weer hete thee en warme broodjesliefs van tiny

• 27 Januari 2008 - 00:16

Fion:

Ik hoop dat de stroom snel weer terug is.

Ik weet van Manon dat de stroom het eigenlijk altijd begeeft als er extreme omstandigheden zijn (heel koud heel warm).
    Dat is erg lastig als je geen generator hebt maar nog lastiger als je in een hotel logeert waar ze er geen hebben.

Volgens Wunderground wordt het morgen, (zondag) eigenlijk vandaag dus, bij jullie redelijk weer. Koud maar geen neerslag. Vanaf maandag wordt het nog erger. Sneeuw en zelfs ijzel verwachtten ze.
    Ik hoop dat jullie daar vandaan kunnen.

Groetjes Fion

• 27 Januari 2008 - 08:02

Marja:

Hoi beiden,

Volgens mij maken jullie, als jullie terug zijn in Nederland, niet zoveel problemen meer als de trein hier een kwartiertje vertraging heeft. Dat is dan wel weer een voordeel van al die vertragingen en oponthouden.
    Probeer maar wel goed op tijd in Shanghai te komen met al die winterse weersomstandigheden. De vlucht naar Japan missen lijkt me toch wat minder....

Weer veel plezier verder!

• 28 Januari 2008 - 18:25

To:

we horen op het nieuws dat het erg koud is in china en dat het voor veel problemen zorgt.We hopen dat de verwarmingen het weer doen.hier is het druilerig maar te warm voor het seizoen.de narcissen bloeien al op sommige plaatsen.Ik hoop dat jullie voldoende warme kleren hebben .Ik zal aan jullie denken doei To