Subtropisch - Reisverslag uit Jinghong, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Subtropisch - Reisverslag uit Jinghong, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Subtropisch

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

15 December 2007 | China, Jinghong

We zijn inmiddels in het meest zuidelijke puntje van China's vasteland, dicht bij de grens van Laos en Myanmar. Het is hier heerlijk warm: Overdag 25 graden en 's avonds 14. De straten worden nu geflankeerd door palmbomen en het is heerlijk vertoeven op de terrassen. We genieten van het warme, zonnige weer na de kou van de bergen. We moesten daar helaas wel 10 uur voor in een bus van Kunming naar Jinghong zitten. De trip was lang, maar niet zo erg als we eigenlijk hadden verwacht. De hobbelige weg die we verwachtten was inmiddels al omgebouwd tot een snelweg!
De Lonely Planet, die ons alle reizen zo goed heeft begeleid, is hier in China waardeloos. De ontwikkelingen gaan hier zo snel dat de meest recente editie al volledig is achterhaald. Snelwegen erbij, spoorwegen nieuw gebouwd, treinstations waar je ze niet verwacht. En zelfs hele wijken zijn tegen de vlakte gegooid voor nieuwe hoogbouw.

Niets in China is zoals je het verwacht en alles blijft ons steeds verrassen. Zo hebben we in Kunming gegeten bij een vegetarisch restaurant. Op het menu stonden allerlei vegetarische "vleesgerechten". Ja, echt waar: vegetarische vis in visvorm, hele speenvarkens, maar ook varkensdarm, en andere organen. Alles gemaakt van groenten en tofu. We hebben gekozen voor peppersteak en varkensreepjes in zoet-zure saus. Het was echt heel bijzonder want de varkensreepjes leken zelfs op echt spek. Het smaakte zo naar echt vlees dat we het idee hadden een hele vleesmaaltijd gegeten te hebben. Was weer zeer bijzonder...

Ik (Ellie) heb ook weer een grappig toiletverhaal hier in Jinghong:
we waren gaan eten bij een klein restaurantje aan de weg en na het eten ging ik naar het toilet. Ik vroeg in het chinees naar het toilet en werd (uiteraard) enorm uitgelachen om mijn uitspraak, maar ze begrepen me. Ik werd de weg gewezen naar een achteraf hokje waar ik het toilet kon vinden. Het volgende moment moest ik me staande houden in het hokje waar het hurktoilet zich bevond. Ik gleed het hokje in en kon me nog net vastpakken aan de wasbak en de deur. Ik keek nog achterom of iemand het zag. Gelukkig niet. Inmiddels begreep ik waarom het zo glibberig was: Ik deelde het toilet met een schildpad! Waarschijlijk een die op het menu stond, want hij zat met een touwtje om zijn nek vast aan de wasbak. Toen ik weer uit het toilet wilde werd de deur geblokkerd door de schildpad. Ik moest het dier aan het touwtje terugtrekken om er uit te kunnen stappen. Het was nog best wel lastig om al glibberend door de deur te stappen en de deur weer dicht te krijgen zonder de schilpad ertussen...

We zijn hier ook naar een 'olifantenvallei' geweest. Een jungle met zo'n 250 wilde olifanten. In het deel waar wij naar toe gingen zouden er 40 tot 50 olifanten zitten. We zijn hier een nacht in een boomhut blijven slapen.
Jammergenoeg zijn alle leuke natuurgebieden in China omgebouwd tot parken: Er wordt entreegeld gevraagd, er worden betegelde paden gemaakt (die je niet mag verlaten) en er komen af en aan toerbusladingen chinezen die snel door het park racen om dan naar een volgende attractie te rijden. Zo was het ook hier weer. Gelukkig werd het na 17:00 uur helemaal stil in het park: alleen wij en de werknemers waren in het park. We hebben tijdens de schemering gewandeld op een boomtoppad. Het was echt bijzonder om te wandelen in de jungle als de nacht valt, wetende dat er 40 wilde olifanten rondlopen. Ik durfde ook niet meer op het pad op de grond te lopen. Wie weet kom je wel oog in oog met een olifant te staan... De junglegeluiden worden met schemering ook steed luider en indrukwekkender. We vonden het een bijzondere ervaring. Helaas hebben we geen olifanten gezien. Wel 500 meter van ons vandaan verse olifantenpoep. We waren net op de verkeerde plek.

We zijn zo blij dat we nu naar China zijn gegaan. Het is zo ongelovelijk aan het veranderen. We kunnen nu nog een glimp opvangen van het 'oude China'. Over een aantal jaren is het compleet veranderd. We hebben nu het gemak van de verbeterde (snel)wegen en de leuke kanten van de ontwikkeling, maar ook zien we nog wat authentieke dorpjes en stadjes. Ja, we genieten nog steeds van deze trip!

  • 15 December 2007 - 10:22

    Tanja:

    Geweldig die verhalen! Een hele andere wereld... Leuk dat we op deze manier met jullie kunnen meegenieten.

    Groetjes uit een miezerig Nederland,

    Tanja

  • 15 December 2007 - 10:24

    Miriam:

    Wat een verhaal van het toilet, maar..... je zult wel denken daar heb je miriam weer maar wat zielig voor die schildpad! Dan gaat altijd mijn red de dieren hart weer kloppen, maar ja dat is daar kennelijk normaal dat soort dingen.
    Wat een prachtig land als ik dat allemaal zo lees, ben blij dat jullie het nog steeds zo geweldig vinden.

  • 15 December 2007 - 14:13

    Fion:

    OO lijkt me gaaf zo in de jungle!

    Jullie treffen het inderdaad. Dat de wegen niet meer vol gaten en kuilen zijn. Gelukkig dat jullie toch ook nog autentiek China tegen komen. Zo is het wel een mooie mix.

    Geniet van de reis, dan genieten wij van de verhalen!

  • 17 December 2007 - 10:27

    Jess & Rub:

    Wij hebben ons echt bescheurd om het toilet verhaal!! hahaha, geweldig! Hier wordt er al gezeurd als er geen zeep in het pompje zit. Of beter gezegd, er wordt altijd gezeurd....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen & Ellie & Eva

We vliegen naar Bangkok en reizen dan voor 7 weken door Thailand.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 48384

Voorgaande reizen:

07 December 2012 - 23 Januari 2013

Met z'n drieen naar Thailand!

02 Oktober 2007 - 08 Mei 2008

China & Japan

Landen bezocht: