Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Panda's

Door: ellie en jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

25 November 2007 | China, Chengdu

We zijn terug van een panda-avontuur. We zijn voor een paar dagen naar een natuurreservaat gegaan waar panda's in het wild verblijven. Gelukkig voor ons zijn er ook panda's in een fokcentrum, want anders zouden we er geen een hebben gezien.
We zijn vanuit Chengdu met de bus naar het gebied gereden. Het is een bergachtig gebied van 2000 km2 met toppen van 6000 meter hoog. Op dit moment zijn er nog maar 1200 panda's in China (en dus in de wereld) in het wild. Jammergenoeg worden ze met uitsterven bedreigd en is het zeer zelden dat je ze in het wild treft. Ze hebben zelfs grote moeite om elkaar te vinden en zich voort te planten. De vrouwtjespanda is maar 3 dagen per jaar ontvankelijk en in die tijd moeten ze elkaar dan vinden in de uitgestrekte bamboebossen. De panda krijgt in de natuur 1 of 2 babietjes waar van er meestal maar een grootgebracht wordt. De kleine panda's blijven 18 maanden bij de moeder en daarna gaan ze alleen verder. Gelukkig willen de chinese autoriteiten de panda als toeristenattractie behouden en doet er dus alles aan om ze te laten voortplanten. Zo zijn er bij Chengdu twee onderzoekscentra die moeten zorgen dat ze zich gaan voortplanten en dan kunnen worden uitgezet om in het wild verder te leven. Tot nu toe is het nog niet gelukt om een "tamme" panda weer uit te zetten. We hebben de panda's nu in levende lijve gezien in het fokcentrum in Wolong. Ze zijn onwijs schattig. Ze lijken echt net teddyberen. Ze hebben erg leuke snuitjes en kijken heel helder uit hun ogen. Ze zijn zo schattig dat je ze naar huis zou willen meenemen.
Ook hebben we in het gebied mooie wandelingen kunnen maken in valeien met bamboebossen en watervallen. Het voelt toch erg bijzonder om rond te lopen op een plek waarvan je weet dat er wilde panda's leven. Je zou er eentje kunnen tegenkomen!

• 26 November 2007 - 09:22

Rosmarijne:

wat bijzonder toch allemaal. mooie foto's.
    zoals je wel begrijpt heb ik je email adres niet meer. kan je mij een mailtje sturen. dit is 't adres van m'n werk die doet t tenminste. RWams@sein.nl kus

• 27 November 2007 - 08:48

To:

Wat een prachtig landschap ik word wel een beetje jaloers hier is het grauw weer maar wel gezellig door sinterklaas.Binor heeft een dochter gekregen .Gr.To

• 27 November 2007 - 13:24

Gerda:

Hoi, ben stinkend jaloers op jullie. 'n maandje of twee geleden was er een programma over chengdu en panda's op tv maar dat kan van zijn leven niet tippen aan de werkelijkheid natuurlijk.

Ook de vorige berichten waren niet te versmaden. Ik vroeg me toen al af wanneer er een klein kinkje in kabel kwam..buikgriepje ofzo.. maar datkan ook niet anders als je boven een "poepdoos" slaapt. Gelukkig hebben jullie dit nu ook weer gehad en kunnen jullie (en aan deze kant wij allen) weer genieten van wat nog komen gaat. Goede reis verder...
    kus, Gerda

• 27 November 2007 - 21:07

Bas:

Gaaf die Panda's. Hebben jullie wel andere exotische dieren gezien in het wild?