Visite - Reisverslag uit Guilin, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu Visite - Reisverslag uit Guilin, China van Jeroen & Ellie & Eva - WaarBenJij.nu

Visite

Door: Ellie en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen & Ellie & Eva

18 Januari 2008 | China, Guilin

Sorry dat we jullie allemaal zo hebben verwaarloosd, maar de afgelopen 14 dagen zijn onze ouders bij ons op bezoek geweest, dus we hadden niet zoveel tijd om achter de computer te zitten. Vanaf nu proberen we weer regelmatig te schrijven!

We hebben de afgelopen 14 dagen weer heel veel leuke dingen gedaan. We waren met z'n vijven dus het was soms best wel moeilijk om het ieder naar z'n zin te maken, maar uiteindelijk is het heel goed gegaan.
We hebben in Hong Kong veel gewinkeld. Iets wat in Hong Kong bijna onmogeljk is om niet te doen. Overal zijn winkels en markten. Zelfs als je geen zin meer hebt om te shoppen dan moet je langs winkels en straatventers om naar je hotel te komen. Het was er heerlijk weer, zo'n 23 graden, dus het was er op zich goed vertoeven.
Wij hadden een heel klein hotelkamertje, met nauwlijks doucheruimte, in een hoge flat van 17 etages. De Nederlandse gevangenen zitten ruimer dan hoe wij zaten! Maar gelukkig was het in onze kamer wel schoon. De ingang van het gebouw zat naast een supermarkt waar elke avond mannen bier stonden te drinken. Helaas moest het bier ook weer geloosd worden en dat werd dan in ons trapportaal gedaan. Elke keer moesten we weer door de pislucht naar onze kamer. We waren het uiteindelijk dus helemaal zat. 10 dagen Hong Kong is echt te veel van het goede. Hong Kong was ook veel duurder om te verblijven en te eten dan in China. Voor wat we in Hong Kong voor een kamer van 3 bij 2 meter betaalde heb je in China bijna een VIP room.
Gelukkig kun je in Hong Kong ook de drukte een beetje ontlopen door naar de andere eilanden te varen. Hong Kong betaat uit enorm aantal eilanden waarvan er maar een paar bewoond en bereikbaar zijn. Wij zaten op het schiereiland dat vast zit aan China's vasteland. We zijn vaak naar de overkant gevaren, naar Hong Kong Island. Het schiereiland en Hong Kong Island zijn het drukst bewoond en bevatten de grootste winkelcentra's en marktjes. Ook zijn we een dag naar een minder bewoond eiland gegaan om daar met een lokale vissersboot het water op te gaan. Het was een boottrip van 25 minuten om roze dolfijnen te spotten. We dachten allemaal dat we in 25 minuten nooit dolfijnen zouden zien, maar we hadden heel veel geluk en hebben de dolfijnen rond onze boot zien springen en zwemmen. We waren allemaal erg enthousiast en vonden het een te gekke dag. Het dorp waar de boottrip van vandaan ging was ook erg leuk. Een oud vissersdorp met huizen op houten palen in het water. Het gaf een beeld van hoe Hong Kong er 200 jaargeleden uitgezien moet hebben.
We zijn van Hong Kong met de trein naar Guangzhou, het vroegere Canton, gereisd. Guangzhou is een grote stad bijna aan de grens met Hong Kong. Het was maar 2 uur met de trein, maar weer totaal anders dan Hong Kong. Eindelijk de echte chinese ervaring. Voor de ouders toch ook weer erg indrukwekkend. Hier hadden Jeroen's ouders een VIP-hotelkamer met een DVD-speler, een super badkamer, een grote kamer met zitje en alle gemakken die ze maar wilden. Want waar anders dan hier in China kun je zo'n kamer betalen. Ook wij en Jannie (Ellie's moeder) hadden nu een lekkere grote kamer na de benauwde hokjes van Hong Kong.
In Guangzhou was het nog warmer en ook wat vochtiger. Het leek echt een tropische plek, en dat midden in de winter. We waren allemaal blij dat we er niet in de zomer zouden zitten. Guangzhou is een miljoenenstad en dat merkte je duidelijk. Het was ook hier weer erg druk en veel winkels. Het verkeer was ook duidelijk weer chinees-chaotisch. Voor Jannie was het nu even te veel. Ze sliep al nachten niet zo goed, was wat grieperig geworden en vond de chaos een beetje te veel worden. We zijn na twee nachten weer verder getrokken.
Onze volgende stop was Yangshou, een kleine stad met 300.00 inwoners. Het ligt midden in het karstgebied. Volgens elke reiziger die we hebben ontmoet het mooiste gebied van China. De karst-bergen zijn ontstaan doordat er al duizenden jaren kalk door de regen wegspoelt. Dus eigelijk zijn het geen bergen, maar zijn de dalen gaten. Het fenomeen is natuurlijk heel erg bijzonder, en het landschap was ook wel mooi, maar omdat we er in de winter zitten was het niet zo mooi als dat ik me had voorgesteld. Het landschap was grauw, de rijstvelden waren kaal en we hadden een ijskoude wind met veel bewolking en een temperatuur tussen de 1 en 5 graden. Je kan je wel voorstellen dat een bambooboot tochtje van 40 minuten niet zo leuk was als dat ik op foto's had gezien. Op foto's zaten mensen lekker met hun bikini in de zon te genieten van het uitzicht. Wij zaten nu met bontmutsen en dassen te vernikkelen op onze bambooschuit.
Omdat Jannie niet zo van fietsen houdt zijn we een dag opgesplitst. Ik ben met mijn moeder naar de kapper geweest, heb een chinese voetmassage gehad en hebben een tour naar de grootste grot in de omgeving genomen. De voetmassage was ook nog best een avontuur. We werden eerst op een bedje gelegd, onze voeten in een heet bad met kruiden. Daarna werden we met een handdoek goed droog gewreven en toen ging het gebeuren. Het kneden, slaan, stompen en knakken was best soms wat pijnlijk. We lagen naast elkaar en konden dus elkaars gezichten zien vertrekken. Mijn moeder lag naast me te lachen elke keer als ze weer iets nieuws bij haar gingen doen. Het was wel weer een grappige ervaring. De grot was ook erg leuk. Het was een tour van meer dan 1 uur. We moesten over bruggetjes en langs hoogten. Alles was sfeervol verlicht. De druipsteenformaties waren erg indrukwekkend en we genoten van de trip.
Helaas komt aan alles een eind en moesten we zorgen dat de luitjes weer veilig in Hong Kong terecht zouden komen voor hun trip naar Nederland. Nou is het vervelende dat wij niet meer uit China 'mogen' (of we moeten opnieuw een visum aanvragen). We hebben ze dus alleen naar het vliegveld in Guilin kunnen brengen, vanwaar ze naar Hong Kong terugreizen. Guilin is een iets grotere stad in hetzelfde gebied. We hebben daar nog een nacht samen doorgebracht en nu zijn ze op het vliegtuig naar huis en gaan wij weer met z'n tweetjes verder.
We blijven nog ongeveer 3 weken in China en gaan nu in de richting van Shanghai.
Volgende keer weer meer!

• 18 Januari 2008 - 08:30

Tanja Van Rij:

Wat een verhaal! en wat een prachtige foto's. Heerlijk om zo mee te genieten!!!

Liefs,

Tanja

• 18 Januari 2008 - 10:12

Rub & Jess:

Ben blij dat het allemaal een mooie ervaring was met z'n 5-en!! Wij gaan ze morgen ophalen van Schiphol, ben ernorm benieuwd hoe de "oude" lui het ervaren heeft.

• 18 Januari 2008 - 10:23

Gerda:

Sluit me bij Jess en Ruben aan. Ben benieuwd wat zij allemaal te vertellen hebben, als ze niet te murwm zijn van de terugreis. Fijne reis verder en hopelijk niet te eenzaam met zn 2-tjes.

• 18 Januari 2008 - 10:24

Fion:

Ik wist wel dat jullie rond deze tijd visite kregen hoor. Maar de radiostilte duurde wel erg lang ;-)

Gelukkig is het wachten nu beloond met een verhaal en foto's!

Veel plezier weer,

groetjes Fion